něco nám vzkažte
...takový prostor pro kulturní činnost nesemletých naivních individuí.

Blázni.cz - dobrý kanál



nebo přijďte v pondělí 20. 5. 2024 na slet bláznů v 19h do klubu Paliárka            

Hospodské bramburáky (poezie, Kolemjdoucí) • Kdo jsou. Komu pomáhají a koho chrání. (poezie, Kolemjdoucí) • Hare Krišna, vole! (poezie, Kolemjdoucí) • O sraní A (poezie, Turda) • O sraní B (poezie, Turda) • Variace (poezie, Turda) • Ty vztahy. (úvaha, fanky) • Kam zmizela sova? (poezie, Kolemjdoucí) • Aslikyng (poezie, Jaroslav varlata) • kdo si hraje, nezlobí (poezie, Jane) • O reklamě, která se prozradila (úvaha, fanky) • "Sraly nám na ně mouchy, tak jsem je vysadil" (úvaha, Kolemjdoucí) • Proroctví (poezie, Baltazar Mejrynk) • Atraktivní (poezie, Turda) • Optimalizujme polibek do té míry, že se již nebudeme zbytečně dotýkat. (úvaha, Kolemjdoucí) • Poezie (poezie, Seregil) • Prázdné nebe (poezie, Seregil) • Variace na Nové vejce (poezie, Danny Vodopád) • Blaženín se vám pokusí zahnat případné chmury (obraz, Buri) • Víly na březích řek (poezie, Jane)

29.8.2013
Víly na březích řek

Byla tak sladká, že po ní zaručeně musí ráno bolet hlava.
Byla tak dokonale přesná, jako by tam patřila stát odjakživa - po jeho boku.
Uvědomuje si své prokleté štěstí,
své šťastné prokletí?
Nebo je prostě jen nějak determinována k tomu stát tam a být vílou?
Třeba za to může on.
Třeba je každá po jeho boku vílou.
Každá, která po jeho boku stojí...
Já po jeho boku jen ležela.
Víly nelehávají. Neválí se. Vznáší se. Jsou
A nemají potřebu to někomu dokazovat
- snad o tom někdy ani neví.
Řeka bude plynout dál.
A my na jejím břehu vítáme podzim.
Podzim plný pocitů
a pak zima plná pocitů
tvá vypůjčená postel zažije ještě mnoho usínání a probouzení
tvých šepotů a chvil ruku v ruce
o které nemusíš prosit
Mě už bys taky nemusel prosit
nejvíc tě cítím v dešti
a ve slunci na louce
a ve tmě pouličních lamp
Jsou všechny cesty klikaté
a některé jsou cílem
jen po nich vyjít
Brány do života
1982
se jedna otevřela
ty jste se nebáli vstoupit
a pak za sedm let další
ve tvých stopách
na vypůjčených postelích
v mokrém šeru
v ta mokrá vlhká a lepkavá rána
(víly se nelepí, že?)
kdy nikdo nezahraje na klavír a nesloží píseň o nás dvou
Byla tak sladká, že z ní zaručeně musí bolet hlava
tvá víla

prosím - skončeme to.
Provždy... 

27.8.2013  (upr. 3.9.2013)
Blaženín se vám pokusí zahnat případné chmury

blaenn1_1024

27.8.2013
Variace na Nové vejce

Rozbij slupku

hledej Nové vejce

uvnitř toho vejce

najdeš sám sebe

 

Rozbij slupku

hledej Nové vejce

uvnitř toho vejce

najdi Nové vejce

 

NOVÉ VEJCE

NOVÉ VEJCE

 

Nové vejce

se sneslo samo

na zemi!

27.8.2013
Prázdné nebe


Prázdné nebe hlaholí
příslibem něhy.
Podívej se mi do očí
a zkus uvěřit.


Lámu si kosti v kole všedního dne
a chci si ověřit platnost slov,
která vylétla jen tak.
Schovám si ozvěny ohně
plápolajícího v mysli.


Prázdné nebe a plamen v očích
zní jako melasový sen.
Dej mi chvilku na rozmyšlenou,
abych dal znamení,
kdy utonu v myšlenkách.


Lámu si radosti v roztočeném kole
a chci přinutit okolnosti ke změně.
Stačí kapka potěšení,
aby začalo pršet štěstí.


Prázdné nebe hovoří jasnou řečí.
Chci se vnořit do tvého nitra,
abych naplnil loukotě osudu.


Prázdné je nebe nad hlavou...

24.8.2013
Poezie


Slova tě chytnou za větu
Tiše plynou,
až přetvoří cestu v báseň
Neslyšně se vkrádáš pocite splynutí
Uchopíš sblížené
a je tu –
– poezie

18.8.2013  (upr. 3.11.2013)
Optimalizujme polibek do té míry, že se již nebudeme zbytečně dotýkat.

Jednu věc bych skutečně rád věděl:

 

Proč stále ještě tvoříme,

Když vše již bylo jednou popsáno?

Ano, ve světle nových objevů...

Ano, neustávající zanikání na druhé straně...

Ale proč nevypijeme hořký odvar z blínu?

Je zde nějaký zásadní důvod?

Proč neustáváme ve svých pošetilostech,

že se stále motáme v kruhu?

Je to nějaká past a berou nám odvahu naše předsudky a pověry?

...naše malost a slabosti?

Je skutečně protiklad opustit minulost a učit se z ní?

Stavíme na základech nebo vaříme z vody?

Kdy jsme důležití a kdy je to pouhá sebedůležitost.

Kdy jsme pomatení?

 

Optimalizujme polibek do té míry, že se již nebudeme zbytečně dotýkat.

Řekněme našim dětem, že vzrušení je třeba kojit, například zvukem nadzvukového tryskáče.

Podotkněme, že modrá barva byla neúmyslně objevena pomocí moderních technologií..

...do té doby, a bylo to zhruba do počátku dvacátého století, ji lidská mysl neznala.

A to co pokládáme za modrou dnes , byla dříve zelená...a zelená měla několik odstínů šedi.

Nebo to bylo naopak?

S rostoucí rychlostí stíháme stále méně, monotónní krajina palubní desky a brnění motoru je jediné, čeho se můžeš dotknout. Jestliže naše babičky chodily bosky a nahmatávaly s každým krokem osobytost, jak se nám prodloužila cesta za skly terarizovaných automobilů. Jestliže bosou chůzí  se dříve zvyšovala potěcha z žití, bylo radostí si vzdálenosti udržovat a složitost cesty vyhledávat. Jestliže se dnes potěcha potlačuje, je třeba vzdálenosti zkracovat prodlouženou jízdou. Jak hodně zdegeneroval člověk, jak krásně by se lovil lovcům minulosti přeneseným do současna. Jak snadno by si užívali lidského masa a získávali lebky pro čarování. Jakou by asi měly tyto lebky moc. Odrazila by se jejich kvalita od způsobu dnešního stravování. Máme málo svátků. Málo příležitostí se obnažovat k prociťování. Naše ulity jsou tuhé a maso měkké. Brojleři krevetí, povyšme tedy psa nad člověka. Heureka, a máme tu psověka. Nedá to moc práce vyšlechtit psa schopného okamžité kopulace a člověka bez akce. Přivaž si vodítko kolem krku a masku si nasaď, abys neviděl, jak tě probodne šelma. Nezemřeš okamžitou smrtí, krysa tě bude porcovat po částech, nejdřív prst, potom celou ruku, potom šourek a vaječníky a nakonec zdegenerovaný mozek vysaje brčkem z tvé stehenní kosti. Chci kůži na buben, těžko se chytají dnes srnky. Lepší je samec, přivázaný k topení a k tomů účelu pěstovaný, denně krmený, řádně klackovaný, kamenem zaživa bitý a žiletkou nařezávaný, správně dohojený a sádlem mazaný. Kůže zad ztuhne a pak... Odvar z blínu, nůž z porculánu a zbytek do granulí pro další.  Chceš li tuto historii, jen pokračuj. Nač pěstovat celá těla, stačí jedna ruka, tím ušetříš za krmičky, nohy nejsou nutné, ani uši, mozek zredukovat a izolovat ztráty odvodem tepla. K množení stačí pipeta a místo jména číslo. To bude bubnů. Kdo bude bubnovat? Nějací bubeníci zakoupí si plastový bubínek s pravou zvířecí kůží a ve svém doupátku, mimo pracovní dobu, v rytmu si budou bubnovat povolené rytmy, prvá-druhá, prvá-druhá... Ježto budou přenášeny do kolébek. A žádný velký bratr, jenom lidská pitomost...

 

...to be continent

 

18.8.2013  (upr. 19.8.2013)
Atraktivní


Sedím pod jabloní.

Nade mnou se houpá jablko.

Jsem Newtonem svého malého gravitačního pole.

 

Přitahuji jablko.

Jablko přitahuje mne.

 

Jablko přitahuje Zeměkouli, na které sedím.

Zeměkoule přitahuje Jablko, které visí nad mojí hlavou.

 

Zeměkoule mne přitahuje.

Přitahuji Zeměkouli.

 

Cítím se velmi přitažlivě.

Jsem přitažlivý.

 

Doufám, že přitahuji Tebe.

Ty mne přitahuješ.

Jsem Newtonem svého malého gravitačního pole.

 

18.8.2013
Proroctví

Katedrálu, tu rozeberou,

potom co v ní budou bydlet vojáci a věčně hladová lůza,

než zaroste ruina bezem, který žije z mrvy a moči

Na jejím místě pak postaví pyramidu

Jako symbol uspořádání vesmíru

A do starého města bude proudit vznešená energie volně-nerušeně

Z vnějšího okraje metropole bude tehdy již dávno prales

A jen dobrodruhové budou se vydávat do temnoty bývalého metra

ochutnávat tmu a ticho

18.8.2013  (upr. 3.11.2013)
"Sraly nám na ně mouchy, tak jsem je vysadil"

Pozoroval okna, kterak jsou od much zasrána

I napadlo ho, že jeho duše podobně být může

zadělána

Že sic by ven z sebe na svět pohlédal,

jen vnitřní hovna by zpět dohledal

17.8.2013
O reklamě, která se prozradila

allyouneedislove_800

Kultura – tak říkáme něčemu, co nás vymaňuje z „války všech proti všem”, ze „zvířecí” dravosti, všeobjímajícího strachu, jestli se na mě dostane, z tohoto sobectví, s nímž se rodíme. Pozorujeme-li někde tuhle válku, nenacházíme tam kulturu. Kulturu naopak potkáváme tam, kde spatřujeme symboly. Symboly znamenají komunikaci. Symboly odkazují. Odkazují na něco, co spolu sdílíme, tj. společně nám o to jde, považujeme to společně za hodnotné. Jakýkoliv výraz kultury je odkaz na sdílené hodnoty.

Tenhle odkaz je ale vždycky věc, válející se ve světě. Zatímco hodnotu či smysl nejde jen tak vzít a ohnout, kovový kříž ano. Podobně i význam nějakého slova. Odkaz se kazí tím, že se vytrhne ze svého kulturního kontextu a stává se opět pouze prostředkem šelmy. Této korozi kultury se říká korupce.

Odkazování je samozřejmě zásadní v náboženství. Už to, že jde o to-a-to náboženství, znamená, že příslušná církev nebo společenství archivuje ten-a-ten odkaz, chrání ho proti korozi, korupci, v křesťanské terminologii svatokrádeži. Svaté, odkazující předměty nejsou na prodej.

Korupce je, když se snažíme se přetavit symbol v platidlo. Podplácení úředníků je jen jedna forma korupce či kulturní prostituce (slovo prostituce snad prý původně znamenalo: vystavit na prodej, takže vlastně do výlohy). Ale také v uplácení vždycky jde o kulturu. Jinak by to byl prostě jen obchod – proto ti, kdo neuznávají kulturu, nechápou rozdíl mezi korupcí a obchodem.

Korupce, to je zastupitel, který pro sebe či známého prosadí zhodnocení pozemků, přičemž zabije smysl územního plánování. Je to kapela, co po první kvalitní desce začne hrát líbivé bláto. Je to díl Simpsonů na objednávku hvězdičky popmusic. Je to učebnice na gastroškolách s reklamami od Vitany v textu. Bordel nesoucí jméno Leonarda Da Vinciho.

 

Tam, kde je kultura, používají lidé řeč ke sdělení. Kde je korupce, zneužívají lidé symboly k manipulaci. To, co používá formu věty, není už řeč, jen kupříkladu kňučení. Tam, kde se manipulace obléká do šatů nejdůvěrnějšího přítele, je také nejvíc zřejmá: Když Vám někdo účtuje úroky se slovy: „Nemusíte se o nic starat”, když Vám nabízí „peníze do Vašich peněženek”, nebo když si přečtete, že nějaký produkt doporučuje sám Pán Bůh. Snaha manipulovat se tu odhaluje jako sobectví (neláska), nesdílení, nedůvěra, ztráta společného základu komunikace, odcizení bytostí, samota.

Na pomezí sdělení a zneužití symbolu se pohybuje reklama. Ta zdravá, a snad můžeme říct kulturní reklama, nemá jiný záměr, než uvést něco (co věříme, že je pravda) v obecnou známost, například že František umí opravovat kola. Lze-li něčemu s takovým dobrým záměrem říkat reklama, nevím. Etymologicky to vypadá, že re-klama je opakované-vyvolávání, jaké slýcháme v orientálních zemích: Čajčajčajčajčaj! Tam jde o to, aby volání zaslechli všichni procházející. Když v rádiu slyšíme opakovat značku, záměrem je, aby se nám vryla do paměti; to už se posouváme k manipulaci.

Lidská společnost s korodující kulturou produkuje reklamy, které ohýbají symboly. Jejich záměr je pak sobecký. Může jít vyloženě o lež, anebo je to lež až v důsledku a prozatím je manipulace významem slov a zastiňování něčeho.

Kupříkladu se korumpuje instituce daru, když se namísto „v ceně" říká „jako dárek”. To je dovršeno re-clamou – opakovaným-vyvoláváním – pleonasmem v sousloví "dárek zdarma", což znamená dárek darem – tady jakoby plus a plus měl dát mínus: dozví-li se člověk dnešní korumpované civilizace, že něco „dostanete darem, a to tak, že darem”, už vytuší, že tu o žádný dar neběží (oproti tomu důchodce, vychovaný v době neponičených symbolů, nic vytušit nemusí). O co tu ale běží, když ne o dar? O něco, co nám nechtějí prozradit.

Výsledkem je absurdní reklama, ve které se „sděluje” něco naprosto zřejmě nepravdivého, a zeptáme-li se, co jsme se opravdu dozvěděli, zjistíme, že jen to, že je tu něco, o čem prodejce nechce, abychom se dozvěděli. Přitom i toto tajemství je pravděpodobně dost průhledné: že mu vůbec nejde o Vás, jen o sebe. Takže ve výsledku my odolní už vidíme na reklamních panelech jen hlavy krvelačných šelem a kňučících psů, říkající: „já chci tvoje peníze”. Lačnost.

Příkladem může být reklama, kde je odříkavý život mnichů shazován za cílem výdělku banky, která jim, údajně z toho nadšeným, nabídne spoření na přepychový důchod. Nebo jiná, kde telefonní operátor obcuje s ideály hnutí hippies.

 

Když je to takhle zřejmé, uvědomíme se, že brojit za dohled nad archivonváním symbolů, za represi, která zajistí jejich ochranu, by nemělo smysl. Tím by se naopak odpoutala pozornost od hodnoty, na níž tyto symboly odkazují. Jediné, co lze proti korupci dělat, je kultivovat. Odkazovat na hodnotu novým i starým způsobem, protože pokud ta potom má místo v našem vědomí, nic svatého nám nakonec nemůže být ukradeno a každý pokus námi manipulovat bude směšný. S úctou k odkazovanému přijde postupně i pochopení pro mnohé odkazy. Tak se kulturně kultivujeme – a zanecháváme korupce.

Klidně říkejme, jak je oblíbeno, že problémem naší společnosti je korupce. Ale vezměme v potaz, že vyjma velkých mudrců jsme zkorumpovaní – kdykoliv chceme někým manipulovat, kdykoliv s ním jednáme neupřímně. Aby se společnost z korupce uzdravovala, je třeba probouzet v sobě láskyplnou starost o kulturu.

 

11.8.2013  (upr. 15.8.2013)
Citlivější, pozor! Dílo zavání pajzlem.
kdo si hraje, nezlobí

 

Před souloží

po souloži

pořád musí stát

-

nebo nebudu hrát

-

-

už jdu!

8.8.2013  (upr. 15.8.2013)
Citlivější, pozor! Dílo zavání pajzlem.
Aslikyng

Ještě ti tvoje děvče nelízalo prdel?
Pak spěchej domů, dnes to činí každí
Nebo popros, jestli by tvůj ředitel
Nebyl tý lásky ukázat ti mezihýždí

Ptáš se: "Jaký to poklad skrytý v stínohry proužku?"
Sejde-li se vás víc, můžete to dělat v kroužku

 

8.8.2013
Citlivější, pozor! Dílo zavání pajzlem.
Kam zmizela sova?

Jsme ztraceni

Jsme ztraceni v ohni našich vášní

Jsme utopeni ve složitosti představ

Nejde jít na Horu bez projití úpatí

Pyramida odráží řád světa

 

Žvýkačka žití je bez chuti

Pryč je svěžest z úst prožívání

Tak co nás neustále nutí

Žvýkat klam, zahnívání

 

Nejde usnout, nejde se vzbudit

Jen ten odporný vzduch

Tetelí se nad asfaltem cesty

Snad jen padnout do náručí čekajících much

 

Ústa lapají místo slov

A nejenom ty kráčíš kanálem sraček

Na místě slov jen hovna

Jazyku zařezáváš háček

 

Kdo loví v těchto kalných vodách

Další Prýlidé?

Kdo šlape ti na leb by se nadech

A tobě zbývá zas jen výdech

 

Kam zmizela sova?

5.8.2013
Ty vztahy.

Aby mě nikdo nemohl nařknout, že neoprávněně přičítám mnohým lidem nějaké názory, pro jistotu jsem (ve vlaku, což tomu, pravda, dodává nezvyklou děsivost) vyslechl následující telefonát:

„...tak já Ti to teda vysvětlím. Když jsme spolu začínali, když jsme začínali VZTAH, nějak jsme se dohodli. Dohodli jsme se, že když se někdo z nás vyspí s někým jiným, že je konec. Tak doufám, že sis to užila. Jo? Tak čau.“

Tomuto se velmi výstižně říká vztah. Vztah je vymezení rolí. Láska je něco poněkud odlišného, ne-li protikladného. V Lásce přeci nerozdělujeme prostor na množiny já a ty – na množiny bez průniku. V Lásce není: „To je tvůj problém.“ Není v ní: „Když ty takhle, tak já takhle.“ Je v ní to, čemu starý Platón říkal účast. Nebo čemu se říká soucit. To, že bytosti jsou v podstatě jedna bytost, a navzájem v sobě tuhle jednu bytost poznávají.
A je jasné, že něco takového není vztah mezi bytostí A a bytostí B z množiny ne-A; že to není něco takového, jako vzdálenost a úhel mezi dvěma předměty (tomu se říká, že jeden je vůči druhému umístěný relativně, to je vztaženě).
„Oboustranně výhodné dohody“ se konají tam, kde je málo Lásky. Protože, tak jako na kazetě, strana A není strana B. A co Vy? Žijete v Lásce, nebo ve vztahu?

5.8.2013  (upr. 4.11.2013)
Variace

Láska je jako Večerníček.

5.8.2013  (upr. 15.8.2013)
Citlivější, pozor! Dílo zavání pajzlem.
O sraní B

Kdo se strachy celý třese,

sere v síni a ne v lese.

Kdo se bojí ještě víc,

nevysere nic.

5.8.2013  (upr. 15.8.2013)
Citlivější, pozor! Dílo zavání pajzlem.
O sraní A

Kdo se strachy celý třese,

sere v síni a ne v lese.

Kdo se bojí ještě víc,

ten sere do nohavic.

4.8.2013  (upr. 18.8.2013)
Hare Krišna, vole!

 

"Stokrát s mě nepoznal

Tak bys stokrát líp udělal

kdyby ses nerouhal

Radši vskutku zaměstnej se prací

A oddej se ušlechtilé skromnosti

Odevzdej své srdce druhým

A vzdej se své osobnosti

Jinak obnažím tvé konání

V kterém není špetka dobré vůle

Hare Krišna, vole!"

 

Pozn.: Je to úryvek ze situace, kdy Avatar hovoří ke svévolníkovi beroucímu jména Boží jen tak nazdařbůch

4.8.2013  (upr. 8.8.2013)
Kdo jsou. Komu pomáhají a koho chrání.


Je ta kašna naše, nebo není
Tak proč nás naši služebníci odhánějí
Voda je Boží dar a kámen taky
Teplota již stoupá k čtyřicítce
Proč ruší naší vřelou mluvu
A děti jali se z vody hnát
Já nevidím v tom spravedlnost
Ač zase přišli chránit a pomáhat
Však ten, kdo nám vodu dává a oheň
Přijde vskutku brzy spravedlivě rozhořčen

Komentář: Byl jsem svědkem jak městská policie vyháněla cikánský děti z kašny, kde se svlažovaly. Bylo ke čtyřiceti stupňum, a tak se každej rozumnej člověk rád schladí. Takže: V kašně teče voda, kašna je všech lidí, kašna se nedá rozbít, je horko... Komu teda jako pomohli ty měšťáci?

3.8.2013  (upr. 4.8.2013)
Hospodské bramburáky

ingredience:

dozlatova opečené bramborové plátky 80g

sůl (případně jiné koření)

pražená jadérka podzemnice olejné 100g

 

Na předem připravený talířek vysypeme brambůrky.

Potom přidáme arašídy a koření se solí.

Směs následně důkladně promícháme.

A nyní již můžeme servírovat. Pokrm je vhodný zejména k pivu,

ale s úspěchem ho můžeme také podávat k vínu.

Ti z Vás, kteří mají, dejbože, vlastní hlavu si mohou toto potěšení dopřát při jakékoliv příležitosti.

 

Přejeme Vám dobrou chuť!

 

 

 



⇡nahoru⇡         ➜ červenec 2013


V případě, že budete chtít některé ze zde uveřejněných děl použít v nacistickém pornofilmu, Blázni.cz si vyhrazují právo na jednu kopii.