...takový prostor pro kulturní činnost nesemletých naivních individuí.
|
Blázni.cz - dobrý kanálnebo přijďte v pondělí 20. 5. 2024 na slet bláznů v 19h do klubu Paliárka | ||
Hospodské bramburáky (poezie, Kolemjdoucí) • Kdo jsou. Komu pomáhají a koho chrání. (poezie, Kolemjdoucí) • Hare Krišna, vole! (poezie, Kolemjdoucí) • O sraní A (poezie, Turda) • O sraní B (poezie, Turda) • Variace (poezie, Turda) • Ty vztahy. (úvaha, fanky) • Kam zmizela sova? (poezie, Kolemjdoucí) • Aslikyng (poezie, Jaroslav varlata) • kdo si hraje, nezlobí (poezie, Jane) • O reklamě, která se prozradila (úvaha, fanky) • "Sraly nám na ně mouchy, tak jsem je vysadil" (úvaha, Kolemjdoucí) • Proroctví (poezie, Baltazar Mejrynk) • Atraktivní (poezie, Turda) • Optimalizujme polibek do té míry, že se již nebudeme zbytečně dotýkat. (úvaha, Kolemjdoucí) • Poezie (poezie, Seregil) • Prázdné nebe (poezie, Seregil) • Variace na Nové vejce (poezie, Danny Vodopád) • Blaženín se vám pokusí zahnat případné chmury (obraz, Buri) • Víly na březích řek (poezie, Jane) | ||
Byla tak sladká, že po ní zaručeně musí ráno bolet hlava. |
||
|
||
Rozbij slupku hledej Nové vejce uvnitř toho vejce najdeš sám sebe
Rozbij slupku hledej Nové vejce uvnitř toho vejce najdi Nové vejce
NOVÉ VEJCE NOVÉ VEJCE
Nové vejce se sneslo samo na zemi! |
||
|
||
|
||
Jednu věc bych skutečně rád věděl:
Proč stále ještě tvoříme, Když vše již bylo jednou popsáno? Ano, ve světle nových objevů... Ano, neustávající zanikání na druhé straně... Ale proč nevypijeme hořký odvar z blínu? Je zde nějaký zásadní důvod? Proč neustáváme ve svých pošetilostech, že se stále motáme v kruhu? Je to nějaká past a berou nám odvahu naše předsudky a pověry? ...naše malost a slabosti? Je skutečně protiklad opustit minulost a učit se z ní? Stavíme na základech nebo vaříme z vody? Kdy jsme důležití a kdy je to pouhá sebedůležitost. Kdy jsme pomatení?
Optimalizujme polibek do té míry, že se již nebudeme zbytečně dotýkat. Řekněme našim dětem, že vzrušení je třeba kojit, například zvukem nadzvukového tryskáče. Podotkněme, že modrá barva byla neúmyslně objevena pomocí moderních technologií.. ...do té doby, a bylo to zhruba do počátku dvacátého století, ji lidská mysl neznala. A to co pokládáme za modrou dnes , byla dříve zelená...a zelená měla několik odstínů šedi. Nebo to bylo naopak? S rostoucí rychlostí stíháme stále méně, monotónní krajina palubní desky a brnění motoru je jediné, čeho se můžeš dotknout. Jestliže naše babičky chodily bosky a nahmatávaly s každým krokem osobytost, jak se nám prodloužila cesta za skly terarizovaných automobilů. Jestliže bosou chůzí se dříve zvyšovala potěcha z žití, bylo radostí si vzdálenosti udržovat a složitost cesty vyhledávat. Jestliže se dnes potěcha potlačuje, je třeba vzdálenosti zkracovat prodlouženou jízdou. Jak hodně zdegeneroval člověk, jak krásně by se lovil lovcům minulosti přeneseným do současna. Jak snadno by si užívali lidského masa a získávali lebky pro čarování. Jakou by asi měly tyto lebky moc. Odrazila by se jejich kvalita od způsobu dnešního stravování. Máme málo svátků. Málo příležitostí se obnažovat k prociťování. Naše ulity jsou tuhé a maso měkké. Brojleři krevetí, povyšme tedy psa nad člověka. Heureka, a máme tu psověka. Nedá to moc práce vyšlechtit psa schopného okamžité kopulace a člověka bez akce. Přivaž si vodítko kolem krku a masku si nasaď, abys neviděl, jak tě probodne šelma. Nezemřeš okamžitou smrtí, krysa tě bude porcovat po částech, nejdřív prst, potom celou ruku, potom šourek a vaječníky a nakonec zdegenerovaný mozek vysaje brčkem z tvé stehenní kosti. Chci kůži na buben, těžko se chytají dnes srnky. Lepší je samec, přivázaný k topení a k tomů účelu pěstovaný, denně krmený, řádně klackovaný, kamenem zaživa bitý a žiletkou nařezávaný, správně dohojený a sádlem mazaný. Kůže zad ztuhne a pak... Odvar z blínu, nůž z porculánu a zbytek do granulí pro další. Chceš li tuto historii, jen pokračuj. Nač pěstovat celá těla, stačí jedna ruka, tím ušetříš za krmičky, nohy nejsou nutné, ani uši, mozek zredukovat a izolovat ztráty odvodem tepla. K množení stačí pipeta a místo jména číslo. To bude bubnů. Kdo bude bubnovat? Nějací bubeníci zakoupí si plastový bubínek s pravou zvířecí kůží a ve svém doupátku, mimo pracovní dobu, v rytmu si budou bubnovat povolené rytmy, prvá-druhá, prvá-druhá... Ježto budou přenášeny do kolébek. A žádný velký bratr, jenom lidská pitomost...
...to be continent
|
||
Sedím pod jabloní.
Nade mnou se houpá jablko.
Jsem Newtonem svého malého gravitačního pole.
Přitahuji jablko.
Jablko přitahuje mne.
Jablko přitahuje Zeměkouli, na které sedím.
Zeměkoule přitahuje Jablko, které visí nad mojí hlavou.
Zeměkoule mne přitahuje.
Přitahuji Zeměkouli.
Cítím se velmi přitažlivě.
Jsem přitažlivý.
Doufám, že přitahuji Tebe.
Ty mne přitahuješ.
Jsem Newtonem svého malého gravitačního pole.
|
||
Katedrálu, tu rozeberou, potom co v ní budou bydlet vojáci a věčně hladová lůza, než zaroste ruina bezem, který žije z mrvy a moči Na jejím místě pak postaví pyramidu Jako symbol uspořádání vesmíru A do starého města bude proudit vznešená energie volně-nerušeně Z vnějšího okraje metropole bude tehdy již dávno prales A jen dobrodruhové budou se vydávat do temnoty bývalého metra ochutnávat tmu a ticho |
||
Pozoroval okna, kterak jsou od much zasrána I napadlo ho, že jeho duše podobně být může zadělána Že sic by ven z sebe na svět pohlédal, jen vnitřní hovna by zpět dohledal |
||
Kultura – tak říkáme něčemu, co nás vymaňuje z „války všech proti všem”, ze „zvířecí” dravosti, všeobjímajícího strachu, jestli se na mě dostane, z tohoto sobectví, s nímž se rodíme. Pozorujeme-li někde tuhle válku, nenacházíme tam kulturu. Kulturu naopak potkáváme tam, kde spatřujeme symboly. Symboly znamenají komunikaci. Symboly odkazují. Odkazují na něco, co spolu sdílíme, tj. společně nám o to jde, považujeme to společně za hodnotné. Jakýkoliv výraz kultury je odkaz na sdílené hodnoty. Tenhle odkaz je ale vždycky věc, válející se ve světě. Zatímco hodnotu či smysl nejde jen tak vzít a ohnout, kovový kříž ano. Podobně i význam nějakého slova. Odkaz se kazí tím, že se vytrhne ze svého kulturního kontextu a stává se opět pouze prostředkem šelmy. Této korozi kultury se říká korupce. Odkazování je samozřejmě zásadní v náboženství. Už to, že jde o to-a-to náboženství, znamená, že příslušná církev nebo společenství archivuje ten-a-ten odkaz, chrání ho proti korozi, korupci, v křesťanské terminologii svatokrádeži. Svaté, odkazující předměty nejsou na prodej. Korupce je, když se snažíme se přetavit symbol v platidlo. Podplácení úředníků je jen jedna forma korupce či kulturní prostituce (slovo prostituce snad prý původně znamenalo: vystavit na prodej, takže vlastně do výlohy). Ale také v uplácení vždycky jde o kulturu. Jinak by to byl prostě jen obchod – proto ti, kdo neuznávají kulturu, nechápou rozdíl mezi korupcí a obchodem. Korupce, to je zastupitel, který pro sebe či známého prosadí zhodnocení pozemků, přičemž zabije smysl územního plánování. Je to kapela, co po první kvalitní desce začne hrát líbivé bláto. Je to díl Simpsonů na objednávku hvězdičky popmusic. Je to učebnice na gastroškolách s reklamami od Vitany v textu. Bordel nesoucí jméno Leonarda Da Vinciho.
Tam, kde je kultura, používají lidé řeč ke sdělení. Kde je korupce, zneužívají lidé symboly k manipulaci. To, co používá formu věty, není už řeč, jen kupříkladu kňučení. Tam, kde se manipulace obléká do šatů nejdůvěrnějšího přítele, je také nejvíc zřejmá: Když Vám někdo účtuje úroky se slovy: „Nemusíte se o nic starat”, když Vám nabízí „peníze do Vašich peněženek”, nebo když si přečtete, že nějaký produkt doporučuje sám Pán Bůh. Snaha manipulovat se tu odhaluje jako sobectví (neláska), nesdílení, nedůvěra, ztráta společného základu komunikace, odcizení bytostí, samota. Na pomezí sdělení a zneužití symbolu se pohybuje reklama. Ta zdravá, a snad můžeme říct kulturní reklama, nemá jiný záměr, než uvést něco (co věříme, že je pravda) v obecnou známost, například že František umí opravovat kola. Lze-li něčemu s takovým dobrým záměrem říkat reklama, nevím. Etymologicky to vypadá, že re-klama je opakované-vyvolávání, jaké slýcháme v orientálních zemích: Čajčajčajčajčaj! Tam jde o to, aby volání zaslechli všichni procházející. Když v rádiu slyšíme opakovat značku, záměrem je, aby se nám vryla do paměti; to už se posouváme k manipulaci. Lidská společnost s korodující kulturou produkuje reklamy, které ohýbají symboly. Jejich záměr je pak sobecký. Může jít vyloženě o lež, anebo je to lež až v důsledku a prozatím je manipulace významem slov a zastiňování něčeho. Kupříkladu se korumpuje instituce daru, když se namísto „v ceně" říká „jako dárek”. To je dovršeno re-clamou – opakovaným-vyvoláváním – pleonasmem v sousloví "dárek zdarma", což znamená dárek darem – tady jakoby plus a plus měl dát mínus: dozví-li se člověk dnešní korumpované civilizace, že něco „dostanete darem, a to tak, že darem”, už vytuší, že tu o žádný dar neběží (oproti tomu důchodce, vychovaný v době neponičených symbolů, nic vytušit nemusí). O co tu ale běží, když ne o dar? O něco, co nám nechtějí prozradit. Výsledkem je absurdní reklama, ve které se „sděluje” něco naprosto zřejmě nepravdivého, a zeptáme-li se, co jsme se opravdu dozvěděli, zjistíme, že jen to, že je tu něco, o čem prodejce nechce, abychom se dozvěděli. Přitom i toto tajemství je pravděpodobně dost průhledné: že mu vůbec nejde o Vás, jen o sebe. Takže ve výsledku my odolní už vidíme na reklamních panelech jen hlavy krvelačných šelem a kňučících psů, říkající: „já chci tvoje peníze”. Lačnost. Příkladem může být reklama, kde je odříkavý život mnichů shazován za cílem výdělku banky, která jim, údajně z toho nadšeným, nabídne spoření na přepychový důchod. Nebo jiná, kde telefonní operátor obcuje s ideály hnutí hippies.
Když je to takhle zřejmé, uvědomíme se, že brojit za dohled nad archivonváním symbolů, za represi, která zajistí jejich ochranu, by nemělo smysl. Tím by se naopak odpoutala pozornost od hodnoty, na níž tyto symboly odkazují. Jediné, co lze proti korupci dělat, je kultivovat. Odkazovat na hodnotu novým i starým způsobem, protože pokud ta potom má místo v našem vědomí, nic svatého nám nakonec nemůže být ukradeno a každý pokus námi manipulovat bude směšný. S úctou k odkazovanému přijde postupně i pochopení pro mnohé odkazy. Tak se kulturně kultivujeme – a zanecháváme korupce. Klidně říkejme, jak je oblíbeno, že problémem naší společnosti je korupce. Ale vezměme v potaz, že vyjma velkých mudrců jsme zkorumpovaní – kdykoliv chceme někým manipulovat, kdykoliv s ním jednáme neupřímně. Aby se společnost z korupce uzdravovala, je třeba probouzet v sobě láskyplnou starost o kulturu.
|
||
|
||
Ještě ti tvoje děvče nelízalo prdel?
|
||
Jsme ztraceni Jsme ztraceni v ohni našich vášní Jsme utopeni ve složitosti představ Nejde jít na Horu bez projití úpatí Pyramida odráží řád světa
Žvýkačka žití je bez chuti Pryč je svěžest z úst prožívání Tak co nás neustále nutí Žvýkat klam, zahnívání
Nejde usnout, nejde se vzbudit Jen ten odporný vzduch Tetelí se nad asfaltem cesty Snad jen padnout do náručí čekajících much
Ústa lapají místo slov A nejenom ty kráčíš kanálem sraček Na místě slov jen hovna Jazyku zařezáváš háček
Kdo loví v těchto kalných vodách Další Prýlidé? Kdo šlape ti na leb by se nadech A tobě zbývá zas jen výdech
Kam zmizela sova? |
||
Aby mě nikdo nemohl nařknout, že neoprávněně přičítám mnohým lidem nějaké názory, pro jistotu jsem (ve vlaku, což tomu, pravda, dodává nezvyklou děsivost) vyslechl následující telefonát: |
||
Láska je jako Večerníček. |
||
Kdo se strachy celý třese, sere v síni a ne v lese. Kdo se bojí ještě víc, nevysere nic. |
||
Kdo se strachy celý třese, sere v síni a ne v lese. Kdo se bojí ještě víc, ten sere do nohavic. |
||
"Stokrát s mě nepoznal Tak bys stokrát líp udělal kdyby ses nerouhal Radši vskutku zaměstnej se prací A oddej se ušlechtilé skromnosti Odevzdej své srdce druhým A vzdej se své osobnosti Jinak obnažím tvé konání V kterém není špetka dobré vůle Hare Krišna, vole!"
Pozn.: Je to úryvek ze situace, kdy Avatar hovoří ke svévolníkovi beroucímu jména Boží jen tak nazdařbůch |
||
|
||
ingredience: dozlatova opečené bramborové plátky 80g sůl (případně jiné koření) pražená jadérka podzemnice olejné 100g
Na předem připravený talířek vysypeme brambůrky. Potom přidáme arašídy a koření se solí. Směs následně důkladně promícháme. A nyní již můžeme servírovat. Pokrm je vhodný zejména k pivu, ale s úspěchem ho můžeme také podávat k vínu. Ti z Vás, kteří mají, dejbože, vlastní hlavu si mohou toto potěšení dopřát při jakékoliv příležitosti.
Přejeme Vám dobrou chuť!
|
||
⇡nahoru⇡ ➜ červenec 2013 V případě, že budete chtít některé ze zde uveřejněných děl použít v nacistickém pornofilmu, Blázni.cz si vyhrazují právo na jednu kopii. |